Přihlášení

Projekty

Jste zde

Domů

10. únor roku 2020 se zapíše do kurzovní historie Gymnázia Kojetín. V tento den 14 odvážných studentů Všeobecné sportovní přípravy, 3 pedagogové a 2 zástupci rodičů žáků, vyrazili na vůbec první Kurz běžeckého lyžování Gymnázia Kojetín.

Po týdnech příprav je to konečně tady. Nakládáme batohy a běžkařskou výzbroj do 2 dodávek a vyrážíme na vlakové nádraží. Odjíždíme do Lipové-lázně, kde se na 5 dní naším domovem stane útulná Opavská chata. České dráhy opět nezklamaly a po menších peripetiích nás skutečně dopravily do Lipové-lázně. V ní jsme zašli do hotýlku U kance na oběd a pak hurá 2 km pěšky do kopce k Opavské chatě. Vybalení, zabydlení. Prší. Plánovaný odpolední výcvik na louce u chaty se z klimatických důvodů ruší. Nezahálíme. Všichni se pouštíme do přípravy běžek. Odstranění starých vosků, vyčištění skluznice, nanesení skluzných vosků, zažehlení, nanesení stoupacích vosků, zažehlení, vychladnutí, stržení vosků, vyčištění žlábků. Pro většinu účastníků to bylo premiérové mazání běžek. Po večeři zaléháme znaveni a usínáme v klidném náručí jesenických hor.

Druhý den ráno, po snídani Šampiónů, se počasí umoudřuje - přestává pršet. Vyrážíme na louku u chaty k základnímu výcviku – pádové techniky, chůze na běžkách, jízda z kopce. Jakubova běžka  po jeho nadstandardním pádu míří do údolí. „Naštěstí“ se jí do cesty postavil rybníček – žbluňk. Nešťastný Kubík přibíhá na břeh. Nevěřícně zírá na lyži na dně rybníka. „Proč neplave, když je ze dřeva“ – honí se mu asi hlavou. „Přísný“ kurzovní režim mu nedovoluje dlouho zahálet. Jakub napíná mozkové závity i svalovou soustavu a nakonec se mu daří běžku zachránit.

Povzbuzeni slibným začátkem výcviku, vyrážíme po obědě na Ramzovské sedlo. Na louce za nádražím pokračujeme ve výcviku za lepších sněhových podmínek. Dokonce jsme poprvé okusili jízdu ve strojově upravené stopě. Paráda. Sjezd do údolí, večeře, voskování běžek, večerní prezentace a do peřin.

Středa – první celodenní výšlap na běžkách. Startujeme na Ramzovském sedle. Pokračujeme přes hřebínek do Petříkova a dále přes rozcestí Pod Smrkem na Císařskou louku (pořád do kopce). Návrat. Sjezd do Petříkova – paráda - rychlost, pády, adrenalin. Užíváme si. Několikakilometrové stoupání a svižný sjezd si vybírají svou daň. Kuba si zničil druhou běžku. To už nemůže být náhoda. Štěpán, v médiích znám pod přezdívkou Kryštof, se brutálně zranil. Pleskýř na patě. Hrdinně pokračuje. Všichni se nakonec po 8 km vracíme na Ramzovou a odjíždíme do údolí. Pozdní oběd, odpočinek na chatě. Zařizujeme půjčení nových běžek pro Jakuba. Pohoda zaslouženého odpočinku však byla nečekaně narušena. Na chaloupce se znenadání objevuje zástupce médií – paní Andrea Švubová – redaktorka rozhlasové stanice Radiožurnál. Jako zkušená reportérka se se zapnutým mikrofonem prohání chatou a zpovídá unavené běžkaře i učitele. Někteří z nich raději předstírají celkový kolaps organismu, dočasnou amnézii či ztrátu řeči.  Našli se ale i tací, kteří hrdinně předstoupili před červeně svítící diktafon a čelili palbě záludných otázek. Štěpán (Kryštof) se srdnatě podělil o svůj puchýř s celým národem. Duo Klára a Klára popsalo náročnost kurzu. Simona a Katka vysvětlily paní reportérce, jak to vlastně s tím běžkováním je. Věra a Simona předvedly na přání reportérky mazání běžek. Mediální okénko zakončujeme posezením u čaje. Pro změnu zpovídáme my reportérku. Dovídáme se, mimo jiné, že Andrea Švubová je absolventkou, světe div se, Gymnázia Kojetín. Svět je malý a o náhody v něm není nouze. Procházka na večeři, večeře, spánek.

Čtvrtek. Další celodenní výšlap na běžkách. Výsadek v Petříkově. Z Petříkova se po strojově upravených běžeckých stopách vydáváme na Císařskou Louku a dále směrem na chatu Paprsek – dnešní cíl. Počasí jako z reklamy – 50 cm sněhu, bezvětří, sluníčko svítí, sníh se třpytí. Nádherné výhledy a ta PANORAMATA.  Nálada výborná, máza drží. Ideál!  Po 2 hodinkách dorážíme všichni na Paprsek. Unavení, ale šťastní. Odměňujeme se plněnými borůvkovými knedlíky – nejlepšími v celém Hrubém Jeseníku. S chlapci jsme si střihli ještě běžecký okruh Pohádka s opravdu pohádkovými výhledy. Vracíme se do Petříkova.  Po 20 km na běžkách sjíždíme auty do Lipové-lázně. Unavení a spokojení z posledního běžkování kurzu.

V pátek balíme, uklízíme chatu, nakládáme a odjíždíme domů.

Chtěl bych poděkovat všem 14 studentům Gymnázia Kojetín za statečnost, se kterou se přihlásili na běžkařský kurz, za parádní atmosféru i za předvedené sportovní výkony. Za to samé děkuji i mým kolegyním Marii Braunerorové a Marii Hudcové. Velké díky patří pánům Radku Ptáčkovi a Dušanu Medunovi za pomoc s organizací kurzu, zajištění dopravy, ubytování i stravy.

Co mě však nejvíce těší je skutečnost, že všech 14 žáků – běžkařských začátečníků, svorně tvrdí, že běžky jsou prima a že se určitě do bílé stopy vrátí. A o to tady šlo!

Jiří Štefek

Rozhlasová reportáž o Běžkařském kurzu Gymnázia Kojetín byla odvysílána na stanici Český rozhlas -  Radiožurnál v pátek 14.2.2020 v dopoledních  hodinách.:-)

ZDE - Reportáž v Radiožurnálu.